Johannah Von Eriksson

Direktlänk till inlägg 23 juli 2010

Skärgården pirater

Av Johannah Eriksson - 23 juli 2010 21:26

Dåligt update IGEN. Smisk borde jag ha, fy skäms!


Jag har glidit runt i Stockholms skärgård för första gången i mitt liv (nej, kryssningsfartyg glider inte runt i skärgården, de glider genom så de räknas inte) Helt fantastiks fint! Om man bara tittar på vattnet så ser det nästan ut som att man befinner sig i Greklands skärgård, nästan helt klart vatten och med den där härligt turkosa färgen, inte som Mälarens mörk spygröna färg, uuh. Vi hade tänkt att första stoppet skulle bli Landsort (det ligger typ längst bort i skärgården) Men sedan ändrade vi kursen helt spontant mot Utö stället. Och nu tänker jag berätta om en incident som hände när vi skulle lägga till vid en av Utös bryggor:


De andra två båtarna som vi gjorde sällskap med åkte in i Utös gästhamn för att leta efter platser, vi stannade utanför hamnområdet och väntade på klartecken från dem att de fanns plats för oss också. När de inte hörde av sig på ett tag och vi inte kunde se dem längre så åkte vi in i alla fall, det visade sig att det fanns plats mellan den ena båten och en liten "barkbåt" (segelbåt som såg ut som en barkbåt) Problemet nu var att det finns ingen boj eller y-bom som vi ska surra fast i, det är meningen att man ska ankra sig fast och vårat ankarspel fungerar inte. När vi kom in på plats blåste det och drev väldigt mycket så vi höll på att åka in i barkbåten, som tur var var barkbåtens granne på alerten och hoppade över och hjälpte till att hålla i. Sedan fick vi hjälp med att knyta fast ankaret på en tamp. När vi sedan skulle backa ut för att slänga i ankaret var vi inte beredda på att det skulle driva så mycket, så olyckligtvis drev vi in i barkbåtens ankarlina och lyckades surra den ett varv runt propellen. Helt plötsligt kommer ägaren till barkbåten upp från båten (han har tydligen suttit i båten hela tiden, men inte orkat röra på röven) och pratar i telefon som han genast slänger på luren på, sedan börjar han skrika:

- MEN FÖR I HELVETE, LÄR DIG KÖRA BÅT INNAN DU KOMMER HIT OCH SKA LÄGGA TILL!!

En av våra vänner som vi åkte med hoppade i vattnet med alla sina kläder på och surrade loss ankarlinan från propellen utan att skada varken propellen eller linan. Min pappa frågade hur det gick med linan, men det enda den där surfittan kunde svara, på bred stockholmska, var:

- mh, bra... MEN DET FATTAR DU VÄL FÖR FAN ATT DU INTE KAN LÄGGA TILL MED VINDEN I ARSLET!!

En annan av våra vänner har då fått nog och skriker tillbaka:

- OM DU INTE HÅLLER KÄFTEN NU SÅ KOMMER DU FÅ ÅKA MED ANKARET NER PÅ BOTTEN, FATTAR DU?!

Då vart det äntligen tyst på honom. Samtidigt kommer en kille på vattenskoter förbi och frågar om vi vill ha hjälp med att lägga ut ankaret, vilken ängel! Samtidigt som vattenskotern kör ut och lägger i vårt ankare börjar barkbåtsnissen att ta upp fendrarna och knyta loss i fören under tiden som hans fru står och gömmer sig bakom solglasögon och muttrar något surt åt honom. Tydligen vart vi för mycket för honom så han tog sitt pick och pack och drog, fast han hade reserverat platsen han stod på, haha.

    

Förutom att vi råkade ut för den där bitterfittan till seglare så har hela skärgårdssemestern varit helt underbart. Jag skulle gärna göra om det, men inte till Utö igen! Om de inte sätter upp bojar eller y-bomar så kommer jag inte komma tillbaka dit, även fast jag tyckte väldigt mycket om Utö.

  


Idag har jag i alla fall varit ner till arbetsförmedlingen och visat upp mina betyg och arbetsintyg men också shoppat lite med Jessica (eller ah, jag shoppade och hon var smakråd) Det jag har inhandlat nu är

  • Ett linne från Lindex
  • En tröja från Lindex
  • Två ögonskuggor från H&M
  • Deodorant från H&M
  • Gladiatorskor från Din sko
  • Toffsar och diadem från Kicks

Jag är väldigt nöjd med dagens inköp måste jag säga.

 

/ johannah eriksson.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johannah Eriksson - 4 juni 2014 22:25

Kod för att importera min blogg till Nattstad: 2779018032

Av Johannah Eriksson - 26 mars 2013 19:07

Idag är det tisdagen den 26 mars 2013 (för er som inte visste det) och den har varit helt hyffsad trots dålig disciplin för tentaplugg. Morgans farmor, farfar och lillasyster kom in till Örebro och bjöd på lunch (läs pizza) och pratade lite. Därefter...

Av Johannah Eriksson - 21 mars 2013 16:42

Oj, nu var det ett tag sen.. IGEN! Ingen ordning på den här Johannah:n inte..  Men ja, vad ska jag säga? Träningen ligger lite på hyllan eftersom det är så mycket i skolan, och för att jag är så trött jämt nu för tiden, vet inte om det beror på att...

Av Johannah Eriksson - 11 februari 2013 12:23

Trots en härlig helg med god mat, alkoholhaltiga drycker och tårtkalas så stod jag på gymmet imorse - dock tog det emot att göra sig i ordning och tänka att jag MÅSTE gå till gymmet. Jag är stolt över mig själv som sparkade iväg mig dit, jag bevisar ...

Av Johannah Eriksson - 5 februari 2013 20:47


Här är receptet på dagens middag:   Panerad torskfileér, 4 port. 400 - 500 g torskfileér 2 ägg 2,5 dl mjöl ströbröd efter behag salt  peppar   Gör så här: Vänd torskfiléerna i mjölet så hela fileén är täckt, vänd dem sedan i ...

Om mig

Fråga mig

5 besvarade frågor

Omröstning

Är du tjej eller kille som läser min blogg?
 Tjej
 Kille
 Både och

Beöksräknare

Försvunna Barn

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Juli 2010 >>>

Värde

Senaste inläggen

Arkiv

Gästboken

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards